در مسیر بهشت...

فضای مجازی فرصتی است برای آنکه میزان درک خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی کنیم، و بخشی از درک خود را به دیگران منتقل کنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است که می‌فهمیم چقدر می‌فهمیم. و نیز فرصتی است برای اینکه بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیاء خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بی‌خیال خدمت به دین.

استاد_پناهیان
..............................

وبلاگ در مسیر بهشت از دو بخش اصلی متن ها و تصاویر تشکیل شده است که برای جلوگیری از بالارفتن حجم وبلاگ و کاهش زمان لود شدن وبلاگ از دو آدرس مجزا استفاده شده است:
1) متن ها www.taabehesht.blog.ir
2) فتوبلاگ www.aks-taabehesht.blog.ir

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

یادداشت از: مصطفی طاهری


مهم‌ترین وظیفه‌ی رهبری، تعیین سیاست‌های کلی نظام است که بر اساس آن، جهت‌گیری‌های کلان کشور مشخص می‌شود و تمام ظرفیت و امکانات جامعه باید صرف تحقق آن سیاست‌ها شود: «درباره‌ی سیاستهای کلّی عرض کنم که مهمترین وظیفه‌ی رهبری در قانون اساسی، تنظیم سیاستهای کلّی است. فرایند تنظیم سیاستهای کلّی یکی از منطقی‌ترین و زیباترین فرایندهاست. حالا عدّه‌ای دلشان می‌خواهد که دائم بر طبل دروغگویی و بهتان‌زنی بکوبند. ما هم حرفی نمی‌زنیم و آنها هم هرچه می‌خواهند می‌گویند؛ اشکالی هم ندارد؛ اما شما جوانان شاید بدانید و اگر نمی‌دانید، بدانید که فرایند تنظیم سیاستهای کلّی، فرایند بسیار قوی و مستحکمی است. این سیاستها اوّل در کمیسیونهای دولت تنظیم می‌شود و بعد به دولت می‌آید. دولت آنها را بررسی و تصویب می‌کند و به رهبری پیشنهاد می‌کند. رهبری هم آن را به مجمع تشخیص مصلحت می‌دهد. این سیاستها در کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت با حضور کارشناسان متعدّد از بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی، علمی که از خود مجمع و بیرون آن هستند، بررسی و تکمیل می‌شود؛ بعد مجدّداً به رهبری می‌دهند. رهبری هم آن سیاستها را با آن مبانی و اصول ارزشی نظام جمهوری اسلامی تطبیق می‌دهد، تصویب می‌کند و آن سیاستها به دولت برمی‌گردد و به مجلس ابلاغ می‌شود. نقش رهبری در تنظیم سیاستها این است که مراقب باشد تا برنامه‌ریزی‌هایی که در چهارچوب این سیاستها می‌خواهد انجام بگیرد، نظام را به بیراهه و گمراهه نکشاند»۱

در این میان دانشجویان باید به عنوان «بازوان رهبری»۲ در راستای تحقق این سیاست‌ها اقدام و نقش‌آفرینی نمایند و مسئولین را در پیشبرد این سیاست‌ها یاری کنند. اما عرصه‌هایی که دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در آن‌ها ورود کنند کدامند؟ در این یادداشت سعی خواهد شد، مهم‌ترین این عرصه‌ها مشخص شود:

 
۱. تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی
اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» از جمله مفاهیمی است که برای اولین‌بار توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌کار رفت. لذا برای برداشت صحیح، باید مقصود از آن به درستی تبیین شود و بهترین راه آن نیز رجوع به بیانات ایشان است که در دیدارهای این چند سال اخیر به تعریف از آن پرداخته‌اند. یکی از وظایف دانشجویان تبیین این اصطلاح است:

«به نظر من امروز موضوعاتی وجود دارد که میتواند مورد بحث در محیطهای دانشجوئی واقع شود و همین زمینه‌های شور و نشاط گوناگون علمی و اجتماعی را به‌وجود آورد؛ ...فرض بفرمائید «اقتصاد مقاومتی». خب، عنوان «اقتصاد مقاومتی»، عنوان مهمی است. البته کار شده، تعریف شده، بحث شده، سیاستگذاری شده - در مراکزی که برای سیاستگذاری است - منتها جای بحث دارد: اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ در زمینه‌ی مسائل اقتصادی کشور، چه جور مقاومتی مورد نظر است؟ دانشگاه به عنوان یک کار علمی، یک موضوع علمی، چقدر می‌تواند به این قضیه بپردازد؟ اینها همه می‌تواند موضوع بحثهای دانشجوئی قرار بگیرد.»۳

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۱۸
حدیث
1394/08/27

سه عرصه ورود جوانان به اقتصاد مقاومتی

یادداشت از : مرتضی فیروزآبادی

اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین گفتمانی است که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر از آن به‌عنوان راهکار کلیدی مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن یاد کرده‌اند. همچون هر جنگ دیگری پیروزی در جنگ اقتصادی صرفا با تکیه بر عناصر خط مقدم جنگ انجام نمی‌شود. پیروزی در جنگ علاوه بر مبارزه در خط مقدم مستلزم ایفای نقش عناصر در تبلیغات، پشتیبانی، اطلاعات و امثال آن است و با این عینک همانطور که در هشت سال دفاع مقدس همه‌ی آحاد ملت ایران متناسب با جایگاه خود در جنگ مشارکت داشتند، در جنگ اقتصادی نیز عرصه‌ی مجاهدت برای همه‌ی آحاد ملت ایران باز است.

در میان اقشار مختلف، قشر جوان به دلیل آرمان‌گرایی، شجاعت، توان و انگیزه‌ی بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این قشر تاکنون نیز بار اصلی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام را بر دوش کشیده است. پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور و ده‌ها موفقیت دیگر همگی با میدان‌داری جوانان مؤمن انقلابی انجام شده است و با ایفای نقش به‌جا و به‌موقع این نسل می‌توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند. نقش جوانان را در سه عرصه‌ی زیر می‌توان دسته‌بندی کرد.
 
۱. عرصه‌ی مطالبه‌گری
این اقدامات بیشتر متوجه فعالان جوان رسانه‌ای و اعضای تشکل‌های دانشجویی و نهادهایی از این دست می‌شود و انتظار می‌رود که در قالب اقدامات مطالبه‌گرانه وظایف مسئولان به آن‌ها یادآوری و به‌طور مستمر پیگیری شود. فراهم کردن شرایط رونق تولید، کاهش خام‌فروشی، مبارزه با فساد، اهتمام به خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، شفافیت اطلاعات، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام پولی و بانکی و هدایت نقدینگی به سمت تولید از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که رهبر انقلاب اجرای آن را از مسئولان خواسته‌اند و مطالبه‌گری جوانان می‌تواند روند تحقق آن‌ها را تسریع نماید.
قشر جوان تاکنون نیز بار اصلی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام را بر دوش کشیده است. پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور و ده‌ها موفقیت دیگر همگی با میدان‌داری جوانان مؤمن انقلابی انجام شده است و با ایفای نقش به‌جا و به‌موقع این نسل می‌توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۱۳
حدیث

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۰۷
حدیث

مقام معظم رهبری:

جوان‌ها دنبال کار باشند؛ بی‌حالی و بی‌مسئولیتی وجود نداشته باشد.

۹۶/۱/۱

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۱۹
حدیث

مقام معظم رهبری:

‎اینکه نگاه کنیم از موارد مصرفی گرفته تا کیف و کفش بانوان و لوازم التحریر وارد می‌شود مایه شرمندگی است. هم شرمندگی مقابل تولیدکننده داخلی هم در مقابل آن که این اجناس را به ما صادر می‌کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۴۱
حدیث

رهبرانقلاب، در پیام نورزوی سال۹۶:

🔻اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند.
🔹به اعتقاد من نقطه‌ی کلیدی امسال عبارت است از تولید داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است.
🔺اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار بمیزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۳۸
حدیث

مقام معظم رهبری:

توصیه بنده، مطالبه بنده، تکیه بر تولید داخلی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم، اشتغال به وجود می‌آید و یکی از مصیبت‌های امروز کشور که بیکاری جوانان است، بر طرف شده و یا کاهش خواهد یافت.


۹۶/۱/۱

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۳۵
حدیث