در مسیر بهشت...

فضای مجازی فرصتی است برای آنکه میزان درک خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی کنیم، و بخشی از درک خود را به دیگران منتقل کنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است که می‌فهمیم چقدر می‌فهمیم. و نیز فرصتی است برای اینکه بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیاء خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بی‌خیال خدمت به دین.

استاد_پناهیان
..............................

وبلاگ در مسیر بهشت از دو بخش اصلی متن ها و تصاویر تشکیل شده است که برای جلوگیری از بالارفتن حجم وبلاگ و کاهش زمان لود شدن وبلاگ از دو آدرس مجزا استفاده شده است:
1) متن ها www.taabehesht.blog.ir
2) فتوبلاگ www.aks-taabehesht.blog.ir

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

کاش دین خدا را صحیح فهم کنیم

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۲۸ ب.ظ

پست قبلی که در خصوص آرایش حلال بود انگیزه ای ایجاد کرد برای نوشتن متن زیر: 

متاسفانه فهم اشتباه از دین و دینداری در طول تاریخ صدمات جبران ناپذیری رو برجا گذاشته ، صدمات و خساراتی از قبیل پیدایش فرقه های مذهبی گوناگون با عقاید و آراء گاه کاملا در تعارض با دین !

اما با وجود این اکثر ما انسان ها از نوعی معصومیت نسبت به ایجاد فرقه ی دینی جدید برخوردار هستیم و شاید هیچ گاه حتی تصور این را نکنیم که روزی روزگاری ما را موسس مذهبی جدید بدانند ! و خداروشکر که اکثرا انسان ها اینگونه نیستند وگرنه باید شاهد پیدایش میلیاردها فرق و مذهب با آئین ها و رسومات خاص می بودیم!


شاید هیچ گاه در معرض چنین گمراهی قرارنگیریم اما همیشه در معرض فهم نادرست از معارف دینی هستیم. پس باید محتاطانه تر برخورد کنیم تا در گرداب فهم غلط از دین فرونریم. فهمی ناصحیح که نه تنها موجب گمراهی خود ما می شود. بلکه می تواند دیگران را نیز چون ما بیمار کند.


یکی از مصادیق فهم نادرست از دین ، مباحث مربوط به حجاب و حیا و مناسبات محرم و نامحرم است. به طور مثال خانواده ای را فرض کنید که دختر و پسر خانواده بی هیچ دغدغه ای با دیگران مرتبط هستند بدون در نظر گرفتن نسبتهای محرمی یا نامحرمی! و برعکس خانواده ای را فرض کنید که آن قدر در دین جمود به خرج می دهد که دختر خانواده حتی در مقابل افراد محرم به او رفتاری بسیار سخت دارد به طور مثال هیچ گاه در خانه روسری را از موهای خود در مقابل پدر یا برادر برنمیدارد. این ها مصادیق خانواده هایی هستند که به علت فهم ناصحیح از آموزه های دین راه افراط و تفریط را پیش گرفته اند و هردو نام خانواده ی مذهبی را روی خود گذاشته اند.

این افراط و تفریط ها اگر به خود آن ها آسیب نزند حداقل در افرادی که با آن ها معاشرت دارند تاثیر خواهد داشت. به طور مثال افراط در دین داری و حرام کردن حلال های خدا بر خود دیر یا زود آن ها را خسته و برضد آنچه هستند می شوراند و یا جماعتی را از دین گریزان خواهد کرد.


اولین قدم در دینداری فهم صحیح از آموزه های دینی است. اگر خدا ارتباط غیرضروری با نامحرم را نمی پسندد در مقابل خواستار تعامل بیشتر با خانواده ، محبت به والدین و عشق ورزی به همسر و خواهر و برادر است.

اگر خدا هرگونه تبرج و خودآرایی زن در مقابل نامحرم را نهی می کند در مقابل فرمان می دهد که زنان خود را برای شوهرانشان بیارایند.


کاش دین را صحیح فهم کنیم. کاش حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نکنیم.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۷
حدیث

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی